Posts

Showing posts from November, 2010

Kenali Tayar Kereta Anda..

Image
Tips Penjagaan Tayar Kereta

Berikut beberapa panduan apabila anda mahu menukar tayar kereta.
1. Mula-mula pilih saiz yang sesuai dengan keupayaan kereta kita. Kalau Proton Gen-2 standard, dan kita hendak menggunakan sport rim, cukuplah setakat saiz rim 16 inci. kerana jika kita menggunakan saiz 17 inci, kekuatan pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan yang tepat, kesemua peralatan penyerap hentak akan lebih pendek jangka hayatnya dan yang paling penting, minyak akan lebih sedikit.
2. Selepas mendapat saiz yang sesuai, cuba perhatikan di bahagian tepi tayar. Terdapat satu rangkaian nombor yang seperti dicetak tenggelam ke permukaan tepi tayar. Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan kita maklumat mengenai tarikh tayar di kilangkan (minggu dan tahun) dan batch pengeluaran di kilang. Jadi apabila tayar tidak memenuhi spesifikasi , maka senang bagi pihak pengeluar menarik balik tayar di pasaran. Maklumat ini kita boleh gunakan untuk tujuan keselamatan. Mengikut p…

1st Tagged

Image
Pertama kali aku di tagged. Dan aku di tag oleh Paksu. Maklum laa.. aku ni low profile gitu.. Wat blog pon syok sendirik2 jea.. Aku rasa blog aku tak menarik pun untuk orang lain baca. Walawehhhh... Orait, demi paksu adam, aku jawab jugak la 25 perkara tentang aku.. jeng jeng jenggg...
1) Adakah anda tahu... Pada awalnya aku nak letak nama anak lelaki aku FARHAN HAZIQ, tapi ntah macamana, leh tersangkut lak nama ADAM FAHRI.. (hohh??)
2) Adakah anda tahu... Aku dah ada lesen kereta 10 tahun lalu, tapi aku baru je guna kereta 2 tahun lepas..
3) Adakah anda tahu... Aku tak suka politik. Dalam blog aku tak sentuh langsung pasal isu politik. BORED!
4) Adakah anda tahu... Aku suka lagu ala-ala TECHNO dan POP DANCE. (Laki aku annoyed giler bile naik kete aku.. Haha!)
5) Adakah anda tahu... Aku ada kucing nama JAMIL, abah aku kutip tepi jalan. Tapi kini Jamil lari bersama "gadis pojaan" hatinya dan tak balik2 umah daa..
6) Adakah anda tahu... Aku jatuh cinta pandang pertama pada seorang mamat s…

Musim Tengkujuh sudah bermula..

Image
Di sini hujan hampir setiap hari.. Sudah bermulanya Angin Monsun Timur Laut yakni dari awal November hingga Mac nanti (jadi cikgu Geografi jap). Tidur malam pun terasa sejuknya. Setiap kali Adam tidur, dia mesti akan mengerekot di sisiku. Serapat yang boleh. Aku suka je.. Bau rambut dia, haba tubuhnya.. Nyaman je...
Cuaca petang pun tidak menentu.. Pukul 6 lebih pun sudah terasa gelapnya. Hujan gerimis sentiasa menemani suasana di sini..
Gumpalan awan gelap di ufuk horizontal.. Jam 6.54pm
Awan 1
Awan 2
Awan 3
Awan 4

Jam 7.06pm.. sudah mula hujan, angin bertiup sederhana kencang, suasana sudah mula gelap

Petua Moden

Image
Di sini aku ingin kongsikan petua moden untuk menjaga butiran permata atau manik pada keronsang / kasut dan lain-lain agar tidak mudah tercalar, tercabut dan pudar. Apa yang anda perlu hanyalah pengilat kuku kaler jernih. Itu sahaja. Tak mahal pun, hari tu aku beli RM3.99 je sebotol. Sapukan sahaja pada keronsang atau permata kasut anda dan biarkan kering. Pengilat kuku itu berfungsi sebagai gam dan melindunginya daripada calar dan pudar :-)
Aku suka kaler hijau, so aku amek la model2 keronsang kaler hijau..
Sapukan je pada keronsang dan biarkan kering
Sapu la pada semua keronsang yang anda ada..
Aku juga suka pada si Ijau Froggy (sebab dia hijau), aku ada banyak benda 'berasaskan' Froggy ni, malas je nak tunjuk dalam blog.. hehehe..

Bumi Cinta

Image
Ada kisah menarik di sebalik novel Bumi Cinta karya Habiburrahman El Shirazy ini. Secara terus terang, aku amat terkejut apabila pertama kali memegang novel ini. Aku terjumpa novel ini secara tidak sengaja di dalam tempat yang tak sepatutnya ianya berada. Ya.. aku terjumpa novel ini di antara celah-celah lipatan pakaian aku di dalam almari!! Malah, dah seminggu lebih rupanya novel ini tersorok di antara baju-bajuku. Macamana aku boleh tak perasan selama ni??? Padahal hari-hari aku bukak almari ambil baju.
Novel ini adalah hadiah dari suamiku sempena hari lahirku bulan lepas.. Dan ya, dia berjaya membuatkan aku rasa terkejut dan terharu! Dengan tak semena-mena aku terus mendapatkan suamiku, memeluknya dengan erat dan menangis di bahunya.. Bagiku bukan nilai sesuatu hadiah yang menjadi ukuran, tetapi tanda ingatan itu yang lebih penting..
Karya saudara Habiburrahman El Shirazy wajar di baca kerana impaknya akan memberi kesan di dalam hati. Malah, nama anakku Fahri turut di ambil dari nove…