Friday, June 1

Cuti Panjang - Episod 2 (Pasar Kemboja, Permatang Tok Mahat)

Setelah semalaman di Kuala Lumpur, selepas Zohor kami meneruskan perjalanan ke Parit Buntar, Perak Darul Ridzwan. Ini merupakan agenda utama percutian kami, menemui ibu bapa serta kaum keluarga yang sudah lama tak berjumpa.. Alhamdulillah mak dan ayah aku masih seperti dahulu, masih sihat dan mampu untuk melakukan rutin seharian.. Kebun ayah aku pun subur dengan tanaman terung bulat, jagung dan sebagainya. Adik ipar aku pon hanya tunggu hari untuk bersalin dan adik ipar aku yang sorang lagi tu pula sedang hangat dilamun cinta asmara.. wah gituuu..


Ayah dan cucunya 

Hasil tanaman ayah.. Kebetulan hujan rahmat.. sejuk sikit bumi Desa Aman


Keesokan harinya, kami ke Pasar Kemboja, Seberang Prai Selatan yang terletak di mukim Permatang Tok Mahat. Ini pon aku adik ipar aku yang bagitau.. kalo tak, memang takkan tahu punyer.. Kebanyakkan penjual memang berasal dari Kemboja yang datang merantau di sini, dwi bahasa juga mereka ni, bila dengar depa dok berborak sesama sendiri, terasa berada di luar negara.. International gitu.. kalo tanya harga berapa, dengan lek lek kool je depa jadi fasih berbahasa melayu..

Kat sini semua kain pasang dijual sekodi, yakni 20 helai sekaligus.. memula aku tak faham sangat "kodi-kodi" ni apa.. aku cuma tau pasang atau meter je.. maklumla.. aku ni bukannya pemborong atau pon penjual di pasar malam, aku ni sekadar pekerja yang makan gaji tiap-tiap bulan je..

Oh ye, harga sekodi kain pasang polka dot adalah RM 380 (harga berbeza mengikut jenis kain). So, sehelai kain pasang 4 meter jatuh pada harga RM19. Biasanya kat pasar malam jual kain jenis macam ni sepasang RM 25. Dapat untung RM6 atas sehelai kain pasang. Aku dan suami ada terfikir juga nak beli sekodi, buat jual kat opis sempena hari raya nanti.. amek la untung RM3 je ke.. Hehehehehe.. Tapi angan-angan jela.. Tak beli pun.. Jamu mata jela..


 Kerongsang pun dijual secara pukal.. Dan ya, budak kecik baju kelabu tu anak aku.. Sibuk dia nak tengok orang buat kerja

 Sekitar Pasar Kemboja

 Barangan basah.. Sayur, ikan jeruk bla.. bla..

 Haa.. ini la kain sekodi.. Seikat ada 20 pasang. 

 Aku interframe je ni.. Tak beli pun..

 "Kakak! Kakak! 3 pasang RM50 saja kakak!" (ada ke panggil aku kakak, aku rasa dia lagi tua dari aku. cessssssss)

 Tudung aneka warna dan harga

 Pasar Kemboja ni depan rumah orang je 




1 comment:

zailani said...

Salam,Leh bg koordinat pasar kemboja ni