Monday, March 11

Apakah itu Bentan?

Artikel ini khas untuk bakal isteri, bakal ibu ataupun dah jadi ibu tapi beranak lagi macam aku nie untuk menambah ilmu pengetahuan dan perkongsian maklumat bersama keluarga, sahabat handai dan jiran tetangga.

Hari ini sudah genap tempoh 40 hari aku berpantang, sudah pun melepasi waktu kritikal.. Yang aku tau dalam tempoh berpantang kena pakai stokin, jangan makan benda-benda yang gatal dan berbisa, jangan sepak batu atau terlanggar bendul pintu ke supaya tak terkena bentan.

Sebenarnya apakah itu bentan? Konteks bentan itu sendiri cukup luas, bukan sekadar pakai stokin semata-mata..

"DALAM masyarakat Melayu, sering kita dengar, wanita selepas bersalin kena bentan, begitu juga dengan kanak-kanak yang baru bersunat. Jika tidak dijaga betul-betul dalam tempoh pemulihan, mereka boleh diserang bentan. 

Lebih membimbangkan, ada banyak juga wanita yang baru bersalin maut akibat bentan. Sejauh mana wanita benar-benar faham dan tahu mengenai penyakit itu? 

Jika dirujuk pakar perubatan, bentan tidak pernah disebut dalam mana-mana jurnal perubatan. Ia adalah situasi yang berlaku kepada wanita selepas bersalin akibat jangkitan kuman pada bahagian peranakan, rahim, saluran atau pundi kencing berpunca daripada sikap sambil lewa atau tidak prihatin mereka terhadap tahap kesihatan dan kebersihan diri sehingga berisiko tinggi untuk jangkitan kuman. 

Lazimnya, wanita selepas bersalin lebih senang mendapat jangkitan kuman kerana berlaku perubahan hormon. Sepanjang tempoh itu, banyak perkara yang patut diambil kira, jangan terlalu taksub untuk mengikut petua ‘orang tua-tua’ atau kaedah tradisional yang banyak pantang larangnya. 

Contohnya, ketika dalam pantang, wanita tidak boleh terlalu banyak berjalan, turun naik tangga, minum air banyak, suhu badan terlalu sejuk dan tidak boleh makan makanan sebarangan. 

Ada antara petua ‘orang tua-tua’ membantu memulihkan kesihatan ibu selepas bersalin dengan cepat, namun ada antaranya yang tidak begitu baik dan relevan sehingga boleh memudaratkan. 
Misalnya, kononnya minum air terlalu banyak takut perut menjadi buncit dan mengembang. Sebenarnya itu adalah persepsi yang salah kerana jika minum air sikit boleh menyebabkan kawasan faraj menjadi kering dan kurang buang air kecil serta air kencing menjadi kotor. 

Apabila ini berlaku, jangkitan kuman pada bahagian faraj dan jika tidak dirawat ia boleh merebak masuk ke dalam darah sehingga memudaratkan dan membawa maut. 

Pensyarah Kanan Jabatan Obstetrik & Ginekologi, Fakulti Perubatan Universiti Malaya (UM), Dr Sofiah Sulaiman, ketika diajukan mengenai isu bentan, berkata memang tidak ada istilah bentan dalam kamus perubatan, namun ia sebenarnya bersangkutan mengenai jangkitan kuman kepada ibu selepas bersalin jika mereka tidak mengamalkan penjagaan kesihatan dengan betul. 

Katanya, wanita selepas bersalin memang mempunyai potensi diserang jangkitan kuman pada rahim, faraj, pundi kencing atau darah septicaemis jika tidak melakukan penjagaan lebih rapi. 

Sepanjang tempoh pemulihan itu, katanya, imunisasi wanita adalah sangat rendah, jika mereka ambil mudah dari segi dalam penjagaan diri, jangkitan kuman mudah terjadi. 

Dalam tempoh berpantang, darah nifas yang banyak keluar boleh menyebabkan jangkitan kuman jika wanita tidak kerap menukar tuala wanita. 

Mereka juga seharusnya lebih banyak minum air, jaga kebersihan, lebih kerap menukar tuala wanita atau melakukan rawatan segera pada jahitan yang terbuka pada tempat peranakan untuk mengelak jangkitan kuman. Penjagaan lebih rapi di bahagian peranakan amat penting, termasuk untuk mengelak jahitan terbuka dan jika tidak dirawat ia boleh menyebabkan kuman mudah berjangkit. 

Selain itu, jika kurang minum air, boleh juga menyebabkan kawasan pundi air kencing menjadi kering hingga menyebabkan ia mudah dijangkiti penyakit. 

Jangkitan kuman berlaku di mana-mana bahagian peranakan dan faraj wanita itu, yang kemudian merebak sehingga ke dalam saluran darah serta menyerang organ lain dalam badan seperti buah pinggang menyebabkannya tidak berfungsi atau berlaku kompilasi penyakit lain,” katanya. 

Pada masa sama, beliau menegaskan, dalam tempoh berpantang, wanita juga memerlukan penjagaan kesihatan dan pemakanan yang betul bagi mengelak jangkitan kuman. 

Jelasnya, sekitar tahun 1960-an, jangkitan kuman adalah pembunuh nombor satu bagi wanita selepas bersalin. Ia berlaku disebabkan pada waktu itu, pengambilan antibiotik tidak diberi penekanan. 

Malah, negara mundur juga mengalami masalah sama. Jangkitan kuman menjadi pembunuh nombor satu wanita selepas bersalin. Pada era itu, ramai wanita bersalin di rumah dan bukan di hospital. Mereka mengamalkan rawatan cara sendiri atau tradisional serta mungkin juga disebabkan kurang penjagaan kesihatan serta kebersihan. 

“Bagaimanapun, dewasa ini, rekod wanita yang kena jangkitan kuman atau mati akibat jangkitan kuman tidak begitu serius kerana mengambil ubat antibiotik,” katanya. 

Dr Sofiah berkata, ada juga wanita yang disebabkan terlalu taksub untuk menjaga bentuk badan selepas bersalin tidak mengamalkan diet pemakanan yang betul dan kurang minum air menyebabkan mereka lebih berisiko dijangkiti kuman. 

Wanita perlu makan makanan berkhasiat untuk mempercepatkan proses pemulihan, minum air banyak, lebih kerap menukar tuala wanita dan paling penting segera berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan termasuk mendapatkan antibiotik,” katanya. 

Sebagai langkah pencegahan menghalang kompilasi yang lebih serius terhadap penyakit lain, wanita yang mempunyai tanda seperti deman panas, sakit pinggang teruk dan berterusan, pendarahan melampau, perlu segera berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan. 

Isu bentan tidak seharusnya dipandang ringan. Ia bukan saja punca kematian selepas bersalin, malah boleh menyebabkan pendarahan melampau selepas bersalin, darah tinggi ketika mengandung dan darah beku,” katanya.


Footnote : 
Artikel dirujuk melalui sumber http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Bentanbawamaut/Article

Monday, March 4

Nostalgic Memories

Dari kiri : Abg Die, Fardy Hisham, Angah, aku, Mak, Abah dan Acu

Yap.. Nostalgic memories indeed.. Gambar ni di ambil 11 tahun lepas di Shah Alam, Selangor.. Seingat aku pada bulan Oktober rasanya.. Masing-masing kelihatan muda belia remaja. Abah aku pun takde uban lagi masa nie.. Masa ini juga buat pertama kalinya, keluarga aku berjumpa dengan Fardy Hisham. 

"Mak, abah, nie la kawan Uchee. Kami sama-sama amek course IT Software". Itu ayat pertama terpacul dari mulut aku apabila mak aku dah mula 'menyiku-yiku' lengan aku. Mesti dalam hati dia, "budak lelaki mana nih, tetiba datang bergambar sebelah anak gadis aku neh!!"

Alhamdulillah, penerimaan mereka baik terhadap Fardy Hisham. Bukan senang nak dapat approve dari abah  aku. Abah aku ni polis, so dia slalu ada perasaan syak wasangka terhadap orang lain, lebih-lebih lagi kalo ada budak lelaki cuba-cuba nak ngorat anak pompuan dia.

Selepas konvokesyen ni, banyak perubahan dalam persekitaran hidup aku telah berlaku.. Aku dah "bertebaran" di Melaka, Kertih, Putrajaya, Shah Alam dan akhirnya dapat pulang ke kampung halaman sendiri di Kuantan.

Siapa sangka, dalam masa 11 tahun nie, akhirnya aku berkahwin dengan pilihan hatiku, Fardy Hisham.. Sorang bekerja di Kertih dan sorang lagi di Kuantan, sejak bercinta sehingga kini, kami jarang nak stay satu tempat yang sama dalam satu-satu masa. Kiranya kalo zaman bercinta dulu long distance couple la dan bila dah kahwin ni jadi laa weekend husband and wife. Syukur Allah S.W.T memberikan kami rezeki dua cahaya mata lelaki yang cukup chomel dan indah di mata kami berdua di dalam usia perkahwinan kami yang bakal menginjak ke angka 5 tahun.

Aku teringat nasihat mak aku masa aku mula-mula kahwin dulu, "Kamu kini dah jadi isteri orang. Perkahwinan ni baru satu permulaan, untuk mengekalkannya bukanlah satu perkara yang mudah. Walau apa pun, kunci perkahwinan adalah sabar dan perlu ada rasa cinta dan setia terhadap pasangan setiap masa. Bila perasaan cinta dan sabar tu dah berkurangan, semua perkara nampak tak elok je kat mata kamu. Oleh itu, jika berlaku pertengkaran, masalah kewangan, masalah suami isteri dan sebagainya, banyak-banyaklah bersabar dan beristifar kepada Allah.. Jangan ditambah lagi masalah yang ada, belajar untuk meredakan dan berusaha mencari jalan penyelesaian. Aku ni orang tua, aku lebih makan asam garam daripada kamu, ini je nasihat aku untuk kamu.."

Untung aku masih mempunyai orang tua yang masih boleh menasihatkan aku. Aku tulis nasihat mak aku ni dalam blog supaya bila anak-anak aku dah besar kelak dan sudah sampai masanya untuk mereka berumah tangga, aku harap mereka dapat membacanya. Tiada siapa yang dapat meramal masa hadapan, aku pon tak pasti sama ada aku masih hidup atau tidak ketika itu.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kita semua tidak mengetahui..

BILA KO SIBUK..

Lama sungguh tak bersiaran.. laptop aku rosak.. aku sibuk menguruskan hal ehwal rumah tangga dan bekerja. Susahnya nak allocate masa.. kalo...