Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia ~ LKIM

Biasanya kalo aku nak beli lauk yang fresh2.. aku suka direct trus ke LKIM yang terletak di Tanah Putih, Kuantan.. Sama jalan dengan RTM Pahang, terus je sampai penghujung jalan.. Harga sudah tentu jauh lebih murah sebab ko bayar terus dari nelayan dan bukan dari orang tengah (penjual pasar).

Aku ngan yincik bos kalo datang sini memang meroyan.. suke tengok lauk banyak-banyak.. sampai rambang mata nak beli yang mana satu.. Kalo boleh, korang gi trus pagi-pagi buta sebab pukul 4 pagi pon dah ramai peraih dan pemborong datang.. Pas solat subuh tu chantek dah.. bulih lagi pilih-pilih hok molek2..

Aku ni lenggang2 kangkung.. pukul 8 pagi baru nak gi.. uruskan rumahtangga dulu.. wat sarapan skek, mandikan anak, suap laki makan.. eh! suap anak-anak makan.. haa.. dop gitu?

 Ketammmm.. Ketammmm... Masak lomak cili padi pon sodap.. sup ketam, ketam goreng konyet.. masak ketam bercili.. ketam goreng telo masin.. ketam mentega daun kari.. yumm mehh~ 

 Bagi kat mak skek.. umah sendiri skek.. hmmm.. apa lagi nak beli..

 Mata ikang bersinar molek, insang merah comey..

 "Toke.. mau udang sekilo arr"


 Geng-geng makcik macam aku ni pagi2 dah ada kat pasar borong..

 Ikan tenggiri, ikan kerisi.. fuhhh.. ikan kerisi buh ciliboh, garam, serbuk kunyit, bawang putih tumbuk, pastu goreng... perghhh.. makan ngan nasik panas-panas.. nangessss 2 jam sbb sedak sangak.. 

Yincik bos request nak makan bawal masak kari.. Aku ngan senang hati masakkan.. Masak dari iman.. masak dari hati.. suke tengok yincik bos menambah-nambah nasik 2-3 kali.. hehehe..

Comments

Popular posts from this blog

Hiking Bukit Pelindung

Lai..lai.. laii.. Cempedak kasi murah sajaa..

Alkisah si kipas kepanasan